موج بوبا در ایران؛ ترندی که ممکن است ماچای بعدی باشد

همه‌چیز درباره بوبا؛ خوراکی محبوبی که با ساختار سالم‌تر از بابل‌تی در حال تبدیل‌شدن به ترند جدید کافه‌هاست.
بوبا با طعم‌های مختلف
بوبا با طعم‌های مختلف

کافه‌نوشت: وقتی برای اولین بار اسم «بوبا» را می‌شنویم، خیلی‌ها ناخودآگاه یاد یک انیمیشن بامزه می‌افتند؛ شخصیتی جذاب که کودکان و حتی بزرگ‌ترها با آن ارتباط برقرار می‌کنند. اما در دومین نمایشگاه قهوه بوبا نه یک کاراکتر کارتونی، بلکه یک خوراکی محبوب بود که در بخش «تی‌ویلیج» ارائه می‌شد. غرفه‌ای که همیشه یک صف طولانی مقابل آن برای تست انواع بوبا وجود داشت.

از بابل‌تی تا بوبا

بوبا از ژلاتین تهیه می‌شود و از نظر ظاهر شباهت زیادی به بابِل‌تی دارد، اما ساختار آن کاملاً متفاوت است.کارشناسان تغذیه و فعالان این حوزه مدتی‌است درباره پیامدهای مصرف زیاد بابل‌تی هشدار می‌دهند. بابل‌تی یک محصول کاملاً نشاسته‌ای است؛ برای آماده‌سازی نیاز به نیم‌پخت اولیه دارد، بعد باید با سیروپ‌ها جوشانده شود و در بهترین حالت، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان پخت دارد. اما نمونه‌های داخلی به‌دلیل کیفیت پایین نشاسته، گاهی تا پنج ساعت پخت می‌برند، فقط سه چهار روز ماندگاری دارند و مصرف زیادشان احتمال ایجاد مشکلات گوارشی و انسداد روده را افزایش می‌دهد.

اینجاست که «بوبا» وارد صحنه می‌شود؛ محصولی که در ایران ساختاری کاملاً متفاوت دارد و سلامت‌محور طراحی شده است. این پودر جدید از جلبک دریایی تولید می‌شود؛ جلبکی که پس از برداشت خشک و تبدیل به پودر می‌شود. این نوع پودر که فعلاً تنها در چین و تایوان تولید می‌شود، امروز در حال تبدیل‌شدن به موج جدید جهانی است و برآوردهای بین‌المللی نشان می‌دهد بازار آن تا چند سال آینده به حدود ۲.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.این خوراکی جدید در انواع بستنی، آبمیوه، اسموتی، دسر و البته کوکتل‌های الکلی مورد استفاده است و به آن‌ها طعم جذاب و متفاوتی می‌دهد. بافت عجیب آن دقیقا همان دلیلی است که خیلی‌ها را مشتاق کرده تا آن را امتحان کنند.

یکی از نکات قابل‌توجه در هر رویداد تخصصی، اشتیاق مردم برای تجربه‌کردن خوراکی‌ها و محصولات جدید است. بازدیدکنندگان معمولاً به سمت چیزهایی می‌روند که برایشان تازگی دارد و حس کشف یک طعم تازه یا آشنایی با یک محصول متفاوت را در آن‌ها برمی‌انگیزد. همین ویژگی باعث شده است که بوبا با ظاهر جذاب و شیوه مصرف متفاوت، یکی از پربحث‌ترین خوراکی این روزها باشد.

کافه‌دارها و قنادی‌ها مشتری بوبا

جالب‌تر اینکه شرکت ایرانی تولیدکننده، دستگاه ساخت بوبا را کاملاً بومی‌سازی کرده است. به گفته علی موسوی رئیس هیات مدیره شرکت نیکسا و تولید کننده بوبا ، هر دستگاه قادر است روزانه ۱۰ کیلوگرم بوبا تولید کند؛ ظرفیتی که آن را برای کسب‌وکارهای خانگی، کافه‌ها و شیرینی‌پزی‌ها به گزینه‌ای اقتصادی و کاربردی تبدیل می‌کند.او می‌گوید در حال حاضر ۵ صنف فعال هستند که می‌توانند خریدار بوبا باشند.از کافه‌دارها گرفته تا قنادی‌ها. ترندی که دست‌کم تا ۵ سال آینده در ایران باپرجا خواهد بود. تولیدکننده اصلی بوبا چین و تایوان است.چین در ترند کردن ماچا و عروسک‌های لبوبو موفق بود و حالا جدیدترین تمرکزش را روی بوبا گذاشته است.

اما سوال مهم این است: آیا این محصول فقط یک موج کوتاه است یا قابلیت ماندگاری دارد؟ علیرضا موسوی، معتقد است آینده‌ی بوبا در ایران بسیار روشن است. او می‌گوید:«موج اولش تازه شروع شده. هنوز کسی جدی روی آن کار نکرده و تنها دو شرکت توانسته‌اند مجوز بگیرند. اما به خاطر اینکه حداقل پنج صنف مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند، این محصول پتانسیل ایجاد یک موج بزرگ را دارد.» او پیش‌بینی می‌کند طی چهار تا پنج سال آینده برندهای بیشتری وارد این حوزه خواهند شد، تقاضا افزایش پیدا کند و بوبا همان مسیری را طی می‌کند که ماچا طی سال‌های اخیر در ایران طی کرده است.

تولید بوبا برخلاف ظاهر ساده‌اش، فرآیندی کاملاً تخصصی است. ترکیبات باید مرحله‌به‌مرحله پخته، پردازش و در دمای دقیق کنترل شوند. اپراتور دستگاه باید با فرآیندهای شیمیایی آشنا باشد و تولیدکننده باید شناخت کامل از پودر داشته باشد. موسوی‌ می‌گوید: «دستگاه اولیه توسط چین و تایوان تولید می‌شد. ما نزدیک دو سال روی ساخت نسخه ایرانی کار کردیم و توانستیم پیچیدگی‌های آن را ساده کنیم.»

بازار ایران آماده است؟

تجربه نشان داده که مردم به شدت از طعم‌ها و محصولات تازه استقبال می‌کنند. همان‌طور که موج ماچا از شبکه‌های اجتماعی شروع شد و امروز همه‌گیر شده، بوبا نیز در حال تجربه همان مسیر است. جذابیت امتحان‌کردن یک خوراکی تازه، نگاه مخاطبان را به سمت غرفه‌ بوبا کشیده و این استقبال نشان می‌دهد بازار ایران به‌طور طبیعی پذیرای نوآوری‌های غذایی است. البته موسوی تأکید می‌کند که دوام ترند بوبا وابسته به یک شرط کلیدی است: «اگر محصول وارد فضای غیرتخصصی شود و تولیدکنندگان غیرحرفه‌ای کیفیت را پایین بیاورند، از ترند خارج می‌شود. اما اگر در فضای تخصصی بماند، قطعاً ماندگار خواهد بود.

پست های مرتبط