موفقیت زنان؟ با تلاش برابر ممکن است
- ساناز صفایی
- 7دقیقه
کافهنوشت: آیدا زعیم، زنی جوان که مسیر خود را از باریستایی تا مدیریت در صنعت کافهداری طی کرده، معتقد است برای موفقیت در صنعت کافهداری نیازی به ثابتکردن بیشتر خود نسبت به مردان نیست؛ کافی است تلاش برابر باشد. او از روزهای پرفشار کافهداری، چالشهای بازار امروز و نقش کیفیت در تبدیل یک کافه به «پاتوق» مشتریان میگوید.
چه شد که وارد کار کافه شدید؟ داستان خودتان چیست؟
راستش همیشه از فضای کافه خوشم میآمد. رشتهام در دانشگاه طراحی داخلی بوده و ارتباط مستقیمی با این حوزه نداشته، اما از ابتدا به این کار علاقهمند بودم. چند سال پیش بهعنوان باریستا در یک مجموعه شروع به کار کردم. حالا فکر میکنم حدود ده سال تجربه دارم. بهعنوان یک زن جوان وارد این حوزه شدم و خیلیها تصور میکنند زنان باید بیشتر تلاش کنند تا موفق شوند، اما من فکر میکنم اگر تلاش برابر باشد، نتیجه هم برابر است. قبلاً تعداد خانمها در این صنف خیلی کم بود اما حالا حضورشان بیشتر شده و اگر تلاش یکسان باشد، به همان اندازه موفقیت حاصل میشود. ضرورتی ندارد بیشتر از مردان خودمان را ثابت کنیم.
کافهی شما چه مدت است تأسیس شده و ویژگیاش چیست؟
کافه ما سه سال است راهاندازی شده. کافهبیکری هستیم و میتوانم بگویم یکی از بهترینهای تهران. اولویت ما همیشه کیفیت است و در این مسیر هم موفق بودهایم.
با توجه به تورم شدید این سالها، چطور کیفیت را حفظ میکنید بدون اینکه قیمت برای مشتری چشمگیر افزایش پیدا کند؟
همانطور که گفتم اولویت ما کیفیت است. شاید قیمتمان کمی بالاتر برود، اما هرگز کیفیت مواد اولیه را پایین نمیآوریم. همهی محصولات ما روزانه تهیه میشود؛ چه شیرینیها و چه بخش بیکری. هرچه باقی بماند برای فروش نمیگذاریم و ضایعات محسوب میشود. خوشبختانه کافهمان شلوغ است و معمولاً چیزی اضافه نمیآید.
پیشنهادی برای مطالعه: ظروف هویت و کیفیت کافه را میسازند.
در طراحی منو چه مواردی برایتان مهم بوده و محصولات جدید چگونه اضافه میشوند؟
سرپرستهای هر بخش اگر پیشنهادی برای آیتم جدید داشته باشند، استقبال میکنیم. تست میکنیم و اگر مناسب باشد به منو اضافه میشود. بهتازگی چند آیتم جدید در بخش بیکری اضافه کردهایم؛ مانند چند نوع میلفوی انبه و لیمو و بری، که هم ظاهر جذاب دارند و هم خوشطعماند.
با ترندهای جهانی حوزه شیرینی و نوشیدنی چگونه مواجه میشوید؟
ما معمولاً از ترندها عقب نمیمانیم و حتی از بسیاری از کافهها جلوتر هستیم. همان زمان که بستنیهای اضطراری تازه مطرح شده بود، ما هنوز در تهران ندیده بودیم اما پیشتر از بسیاری مجموعهها به سراغش رفته بودیم. البته همراهی با ترند مهم است، ولی هویت برند هم باید حفظ شود.
امضای اختصاصی بُنپَن در منو چیست؟
کیک سهشیرهای ما خیلی معروف شدهاند. تقریباً هرکس به کافه ما آمده باشد، آن را بهعنوان آیتم محبوب نام میبرد.
مهمترین چالشهای امروز در صنعت کافهبیکری چیست؟
بزرگترین چالش افزایش قیمت مواد اولیه است. قیمتها فقط تا حد مشخصی میتواند بالا برود و از جایی به بعد مردم توان خریدشان کم میشود. این موضوع فشار زیادی روی کسبوکارها دارد.
چه مواردی باعث وفاداری مشتری و تبدیلشدن کافهتان به «پاتوق» شده؟
علاوه بر کیفیت محصولات، رفتار حرفهای پرسنل با مشتری بسیار برای ما مهم است. روی رفتار نیروها خط قرمز داریم و اگر خلاف اصول برخورد شود، قطعاً با آن برخورد میکنیم.
اگر مشتری ناراضی باشد یا سفارش را پس بدهد چگونه رفتار میکنید؟
اگر اعتراض منطقی باشد، تا حد ممکن مشتری را راضی نگه میداریم. درواقع رضایت مشتری اولویت ماست.
رقابت در بازار امروز را چطور ارزیابی میکنید؟
رقابت بسیار شدید شده. سابقاً در منطقهی ما تعداد کافهها کمتر بود اما حالا بسیاری کافهها در اطرافمان فعالاند. ما اعتقادی به فرنچایز نداریم و ترجیح میدهیم کیفیت سه شعبهی خودمان را حفظ کنیم تا مشتری از دست نرود.
سختترین بخش مدیریت کافه چیست؟
راضی نگهداشتن همزمان مشتری و پرسنل؛ مثل بندبازی است.
برای آموزش و ارتقاء نیروی انسانی برنامه خاصی دارید؟
بله، اگر کسی تقاضای ارتقا داشته باشد یا پتانسیلش را ببینیم، برایش برنامهریزی میکنیم.
در استخدام نیرو چه ویژگیهایی اولویت دارد؟
نظم، مرتببودن و وقتشناسی. همیشه از متقاضیان میپرسیم کار کافه برایشان شغل است یا عشق؟ و پاسخ مطلوب ما همیشه عشق است.
با وجود سختی کار کافهداری، چه چیزی آن را برای شما دلپذیر میکند؟
چون کار روزمره و تکراری نیست.
همیشه چالش وجود دارد، مشتریهای متفاوت داریم؛ پیر، جوان، خانوادهدار یا مجرد. رفتارها مختلف است و همین کار را جذاب میکند.
تعریف شما از یک روز کاری خوب چیست؟
روزی که همهچیز منظم پیش برود و چالشی پیش نیاید. هرچند واقعاً روز بیچالش کم پیش میآید!
نگاهتان به مسائل محیطزیستی چگونه است؟
برای ما مهم است که به محیطزیست کمتر آسیب بزنیم. تا حد امکان از ظروف یکبارمصرف استفاده نمیکنیم و در مصرف آب هم تلاش میکنیم صرفهجویی داشته باشیم. هرجا بتوانیم، حتماً اصول محیطزیستی را رعایت میکنیم.
پست های مرتبط
مهاجرت از کافه به آشپزخانه
قهوه آیین میسازد و نوشیدنیهای انرژیزا عادت