موج پلمب کافهها بعد از هالووین
- سارا شمیرانی
- 2دقیقه
کافهنوشت: چراغ خیلی از کافهها بعد ازهالووین خاموش شده و پشت درِ کافه، برگهای زردرنگ با مُهر «پلمب» چسبیده شده است. بعد ازهالووین استوری کافهها یکی پس از دیگری منتشر میشود. «ما پلمب شدیم! زود برمیگردیم.» و این یعنی کافهها همچنان برای هر ایونت و برنامه ای مجبورند نگران باشند.
در آخرین شب اکتبر یا همان هشتم و نهم آبان، کافههای زیادی جشن هالووین برگزار کردند. دیجی، گریم هالووینی، چیدن کدو حلوایی و کارکنانی که با ظاهر عجیب و غریب اما بامزه سعی کردند یک آخر هفته متفاوت برای مشتریانشان داشته باشند، بخشی از خلاقیت کافهها بود. ایونتهای مناسبتی همیشه پرطرفدار است اما کافهها شرایط سختی در ایران دارند. هرچیز پرطرفداری ممکن است بعدها برایشان هزینه داشته باشد. از جمله پلمب یا جریمه به دلیل رعایت نکردن هنجارها. به خصوص اینکه از چند روز قبل اطلاعیه اتاق اصنف منتشر شده بود. در اطلاعیه آمده بود: به اطلاع کلیه مدیران و متصدیان محترم واحدهای صنفی، بهویژه کافهها، رستورانها و مجموعههای پذیرایی میرساند؛ بر اساس مقررات جاری و در راستای صیانت از شئون فرهنگی، مذهبی و اجتماعی کشور، برگزاری هرگونه مراسم، جشن، تجمع، تبلیغ، یا فروش اقلام مرتبط با موسوم به «هالووین» در کلیه اماکن عمومیو صنفی به طور کامل ممنوع است.»
بعد از این اطلاعیه خیلی از رستورانها و کافهها اعلام کردند که به دستور اماکن برنامه شب هالووین برگزار نمیشود. آنها ترجیح داده بودند تا پلمب نشوند و زودتر از شب هالووین برنامههایشان را کنسل کردند. اما کافههای دیگری که برنامه داشتند از فردا با مامورانی مواجه شدند که به قصد پلمب کردن کافه آمده بودند.
یکی از کافهها که با استوری در صفحه اش اعلام کرده پلمب شده، میگوید: «به هر بهانه ای دنبال تعطیل کردن ما هستند. همیشه هم حرفشان است که هنجارها رعایت نمیکنیم. من نمیدانم حالا اینکه چند نفر با گریم هالووین پشت کانتر باشند چقدر میتواند هنجارشکنی باشد که ما را پلمپ کردند. حالا باید صبر کنیم ببینیم کی قرار است دوباره بازمان کنند.»
اما چرا کافهها با همه تهدیدها و هشدارها باز هم راه و روش خودشان دارند؟چرا با وجود اعلام برخود قضایی باز هم خیلی از کافه و رستورانها برنامههای خاص و متفاوتی داشتند؟ صاحب یکی از کافههایی که در دو روز گذشته پلمب شده میگوید:« هزینهی اجاره، مواد اولیه، مالیات و حقوق کارکنان بهقدری بالاست که درآمد معمول روزانه کفاف نمیدهد. برگزاری ایونتهایی مثلهالووین، کریسمس، یلدا یا حتی «روز قهوه» فرصتی است برای جذب مشتری، فروش بیشتر و ایجاد تنوع در بازار راکد. مثلاً یک شبهالووین میتواند بهاندازهی سه روز عادی فروش ایجاد کند».
یکی دیگر از کافهدارها هم میگوید:« در فضای رقابتی تهران و شهرهای بزرگ، هر کافه میخواهد از بقیه متمایز شود.ایونتها، طراحی دکور، موسیقی و لباس کارکنان در چنین شبهایی نوعی هویت فرهنگی برای کافه میسازند. خیلی از کافههای تهران با همین چیزها معروف شدند اما حالا هر حرکتی باعث میشود تا چند روز پلمپ شویم و از کار و کاسبی بیفتیم.»
در واقع گاهی برای کافهداران، گاهی چارهای جز خطر کردن نیست؛ چون بدون خلاقیت و تنوع، کسبوکارشان نفس نمیکشد با این حال این چالش بین حاکمیت و کافهدارها ادامه دارد و سناریوی پلمب کافه به بهانههای مختلف انجام میشود.
تا زمان نوشتن این گزارش کافههای رستیک، بیترسوییت، کافه لومییر، زیموبار، تیلا، لمنز و بسیاری دیگر در صفحاتشان اعلام کردند که پلمب شدند.
پست های مرتبط
آفت تصمیمات نادرست بر نهال صنعت قهوه ایران
منصور ضابطیان: کافههای ایران را با پاریس عوض نمیکنم