اثر جنگ بود یا قهر فعالان صنعت قهوه؟
- سارا مالکی
کافهنوشت: نمایشگاه بینالمللی تهران، مرداد ماه امسال قابهایی را از صنعت قهوه ایران به نمایش گذاشت که از سوی بسیاری از فعالان این صنعت و بازدیدکنندگان انتقادهایی را در پی داشت.
دوازدهمین دوره نمایشگاه نوشیدنیها و صنایع وابسته از هشتم تا یازدهم مرداد ماه سال جاری برگزار شد و قهوه و صنایع وابسته به آن برای سومین سال پیاپی در این رویداد حضور داشت.
با وجود تمام سختیهای جنگ ۱۲ روزه که یک بار منجر به لغو این نمایشگاه شد، تلاش شده بود تا در این رویداد ویترین صنعت قهوه ایران حفظ شود اما پیام اصلی این دوره از نمایشگاه قهوه این بود که حال صنعت قهوه ایران مساعد نیست.
نگاهی به نمایشگاه قهوه ۱۴۰۴ در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران، نشان میدهد این رویداد عملا موفق به میزبانی از فعالان و بدنه اصلی صنعت قهوه ایران نشده بود. این برداشت دلایل زیادی دارد که مهمترین آنها را میتوان در مشکلات ناشی از جنگ ۱۲ روزه برای برگزارکنندگان، فشار اقتصادی بر فعالان صنعت قهوه و تمایل آنها برای حضور در سایر نمایشگاهها جست و جو کرد.
بر بساطی که بساطی نیست
نمایشگاههای تخصصی در همه جای دنیا، بازتابی از شرایط اقتصادی و تخصصی در رشتههای مختلف صنایع و کسب و کار در هر کشور هستند. انتظار طبیعی از این دست نمایشگاهها این است که بستری برای حضور تمام متخصصان و فعالان باشند تا در این بستر، تازهترین اطلاعات و فناوریها میان فعالان و صنعتگران تبادل شود و در نتیجه چرخه صنعت یا کسب و کارها در یک سال آینده پویاتر بگردد. اما به زعم بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال، در زمینههای یاد شده اتفاق مثبتی رخ نداده بود و آنچه جلب توجه میکرد پایین آمدن سطح کیفی نمایشگاه بر اثر تلاشها برای غرفهفروشی بود.
قهر فعالان صنعت قهوه از نمایشگاه بینالمللی تهران؟
«اگر گرما و قطعی برق را در جریان این نمایشگاه کنار بگذاریم، قهوه چیزی بود که در این نمایشگاه در حق آن اجحاف شده بود، در کل شاید پنج غرفه قهوه سرو میکردند که کیفیت آنها نیز اصلا برای رویدادی مانند نمایشگاه سالانه قابل قبول نبود، به نظر میرسید به جای قهوه، بیشتر صنایع وابسته در این نمایشگاه حضور داشتند» این را یکی از فعالان صنعت قهوه ایران بعد از بازدید از نمایشگاه به «کافهنوشت» میگوید.
او در ادامه میگوید: «حضور بیشمار بلاگرهای اینستاگرام در این نمایشگاه خیلی بیشتر از فعالان صنعت بود و اصلا اینطور برداشت میشد که فعالان صنعت قهوه از این نمایشگاه قهر کردهاند. شرایط نمایشگاه امسال به گونهای بود که برای دیده شدنش بیشتر شلوغکاری کرده بودند تا کار حرفهای. در چنین شرایطی طبیعی است که فعالان و متخصصان صنعت قهوه سال به سال از نمایشگاه بینالمللی قهوه دورتر شوند و اعتبار این رویداد نیز بیشتر دچاد خدشه شود.»
جای خالی قهوهنوشی
نمایشگاههایی که در دسته خوراکیها قرار میگیرند معمولا از طرف بازدیدکنندگان عمومی مورد استقبال قرار میگیرند و تبدیل به فضایی میشوند که عموم مردم میتوانند در آنجا با محصولات جدید آشنا شوند. نمایشگاه قهوه از این نظر برای عموم مردم یا دوستداران قهوه بسیار جذاب است اما نمایشگاه امسال برای مخاطبان عمومی قهوه دستاوردی نداشت.
بر خلاف سالهای گذشته، در نمایشگاه امسال روستریهای کوچک حضور نداشتند. در دورههای قبل، این غرفهها با سرو بهترین محصولات خود و توضیح پیرامون دانههای قهوه، نقش مهمی در انتقال اطلاعات روز دنیای قهوه به مردم و دوستداران قهوه داشتند و مهمترین وظیفهشان که همان ذایقهسازی صحیح است را به انجام میرساندند.
در بازدید از غرفهها نیز به خوبی مشاهده میشد که قرار نیست اطلاعات یا محصولی جدید به مخاطب معرفی شود. آزاده یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود. از نظر او فضای نمایشگاه چیزی برای عرضه به او به عنوان یک باریستا و دوستدار قهوه نداشت. او حتی در رابطه با معدود قهوههای موجود در نمایشگاه نیز اطلاعت مناسبی دریافت نکرده بود.
برندهای جدید و دنیایی به نام قهوه
موضوع دیگری که در بازدید از دوازدهمین نمایشگاه قهوه جلب توجه میکرد، حضور شرکتهای واردکننده دانه سبز بود که قبلا نامی از آنها شنیده نشده بود. این شرکتها که برخی از آنها محصولاتشان را به صورت روست شده نیز عرضه کرده بودند، اولین حضورشان در این نمایشگاه بود. این موضوع به خودی خود و در شرایط نرمال، اتفاقی مثبت تلقی میشود اما زمانیکه توازنی میان حضور برندهای قدیمی که به نوعی بدنه صنعت به شمار میروند و تازهواردان صنعت وجود ندارد، این سوال به وجود میآید که انتقال تجارب و اطلاعات صنعت میان قدیمیها و جدیدترها در چه بستری باید انجام شود؟ تمام این اتفاقات در بزرگترین رویداد نمایشگاهی کشور نوعی فضای صرفا تجاری را حول قهوه ایجاد میکند که اگر بنا باشد آینده صنعت قهوه ایران را در آن جستجو کرد، نتایج امیدوارکنندهای به دست نخواهد آمد.
پست های مرتبط
موج پلمب کافهها بعد از هالووین
گجتهای قهوه؛ از خانه تا سفر