هفت ترند قهوه در سال ۲۰۲۵ : از اسپرسوی هوشمند تا موج بزرگ قهوه ی سرد دم
سنت نوشیدن قهوه برای افزایش انرژی ناشی از کافئین به قرن پانزدهم بازمیگردد، اما روش مصرف قهوه در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است. بهعنوان مثال: لاته با طعم کدوحلوایی یا نوشیدنی اسپرسو با برند یک سلبریتی در یک زنجیره فستفود معروف. با این حال، برخی افراد همچنان به عادت صبحگاهی خود یعنی یک فنجان داغ قهوه ساده پایبندند، ولی در طول سالها، روندهای مختلفی وارد فرهنگ مصرف قهوه شدهاند و از آن خارج شدهاند.
علاقهمندان جدی قهوه احتمالاً با موج اول، دوم و سوم فرهنگ قهوه آشنا هستند؛ از دانههای قهوه تولید انبوه برای استفاده خانگی گرفته تا رقابتهای سطحبالای باریستاها. اکنون ما وارد موج چهارم قهوه شدهایم. سال ۲۰۲۵ درباره نوآوری، پایداری و دسترسیپذیری است. در ادامه، هفت روند اصلی قهوه که کارشناسان برای سال آینده پیشبینی کردهاند را معرفی میکنیم.

قهوه هوشمند
۱. قهوه هوشمند
ورود فناوری به دنیای قهوه با دستگاههای اسپرسوساز هوشمند مانند Breville Oracle Jet و اپلیکیشنهایی که دستورالعملهای دمآوری را پیشنهاد میدهند، در حال افزایش است. همچنین، هوش مصنوعی به کافهها کمک میکند تا عملیات خود را بهینهسازی کنند.
۲. رشد قهوههای آماده نوشیدن (RTD)
قهوههای سرد و فوری در حال محبوبتر شدن هستند. محصولاتی مانند اسپرسوی سرد آماده و کوکتلهای قهوه بدون الکل در حال گسترشاند و گزینههای با کیفیت بالا و مناسب برای مصرف سریع به بازار عرضه میشوند.
۳. گسترش قهوههای سرد
نسل چهارم فرهنگ قهوه با تمرکز بر قهوههای سرد، به ویژه در میان نسل Z، در حال شکلگیری است. این علاقه فزاینده فرصتی برای آزمایشهای جدید در کافهها فراهم کرده است. در برخی کافهها، قهوه سرد با شیر یکی از نوشیدنیهای پرطرفدار است.

قهوه سوپرفود
۴. قهوههای سوپرفود
قهوههای ترکیبشده با سوپرفودهایی مانند زردچوبه، ماچا و قارچهای آداپتوژنیک به جریان اصلی بازار راه یافتهاند. این ترکیبات به بهبود تمرکز، افزایش انرژی و سلامت گوارش کمک میکنند.
۵. نوشیدنیهای قهوهای خانگی
روندهایی مانند قهوه دالگونا نشان دادهاند که شبکههای اجتماعی تأثیر زیادی بر خلاقیت در تهیه نوشیدنیهای قهوهای در خانه دارند. اکنون، مصرفکنندگان به گزینههای متنوع و قابل تنظیم در فروشگاهها دسترسی دارند و میتوانند در خانه نوشیدنیهای مورد علاقه خود را تهیه کنند.
۶. تمرکز بر پایداری
مصرفکنندگان بیشتر به روشهای کشاورزی پایدار و تجارت منصفانه اهمیت میدهند. شرکتها نیز با تأکید بر پایداری، به تقاضای فزاینده برای قهوههای با منبع اخلاقی پاسخ میدهند.
۷. خلاقیت در منوی کافهها
با افزایش تهیه قهوه در خانه، مشتریان هنگام مراجعه به کافهها به دنبال تجربههای منحصر به فرد هستند. کافهها با ارائه نوشیدنیهای خاص مانند پوراورهای تکمنشأ و ترکیبات خلاقانه قهوه سرد، به این تقاضا پاسخ میدهند.
پست های مرتبط
از مغز تا روده با یک فنجان قهوه
آیا قهوه چاق می کند؟